Lille og sårbar inden i


Jeg oplever en trend blandt de kvinder jeg interviewer for tiden! De er stærke og ambitiøse, de fortæller gerne og engageret om deres resultater på arbejde, i fritiden osv. Men når jeg spørger, ”hvordan var det at være en lille pige hjemme hos dig, da du var barn?” Så bliver de stille og store tårer finder vej til deres øjne og løber hurtigt ned ad deres kinder.

Når de igen er parate, fortæller de hvordan de har været nødt til at tage et kæmpe ansvar for familien, hjemmet, fædre eller mødre og søskende, fordi der enten har været sygdom, dødsfald eller alkohol i familien. Små piger, der har været nødt til at klare voksnes opgaver i en alt for tidlig alder.

Disse kvinder tager styringen i de fleste sammenhænge, de planlægger og har kontrol. Vi kalder dem stærke, det kalder de også sig selv. Vi beundrer dem og nogle af dem frygter vi. Faktum er, at de har gemt sig bag et skjold. Det har de været nødt til, for inde bag skjoldet findes en meget sårbar lille pige, der bliver rædselsslagen, hvis hun ikke kender næste træk.

Alfakvinder søger ikke hjælp, deres erfaring er nemlig, at der ikke er nogen hjælp at hente, men det er der. Det kræver stort mod at søge denne hjælp.


Vil du have redskaber, der kan ændrer resten af dit liv?

Du er mere end velkommen til at skrive til mig på coach@charita.dk. Du kan altid starte med et gratis og uforpligtende informationsmøde.

 

Begræns smerten!

Når mennesker har fået en dårlig erfaring, har de stor modvilje mod at gentage den handling, der gav den dårlige oplevelse. Det er en del af vores biologi, det er smart biologi, fordi vores evne til ikke at gentage dårlige oplevelser, har sikret vores overlevelse som art.

Men det er ikke altid, vores biologi er smart i forhold til det liv, vi lever i dag. Jeg møder for eksempel mange, der har svært ved at sige deres mening, og det viser sig som regel, at de har nogle tidlige dårlige erfaringer med at sige deres mening, enten som barn hjemme i familien eller i skolen.

Joan beskrev nogle situationer på arbejdet, hvor hun havde brug for at sige sin mening, men ikke fik det gjort. Joan er leder for 5 medarbejdere og hun oplever gang på gang, at medarbejderne ikke gør det hun beder dem om, hun har en oplevelse af, at de er ligeglade, og at de er mere interesserede i at holde pauser.

Da vi søgte tilbage til Joans tidlige erfaringer, viste det sig, at hun i de små klasser i folkeskolen var blevet grinet af og drillet, fordi hun ikke talte perfekt dansk. Joan var adoptivbarn og talte endnu med accent. Som børn bliver vi frygtelige bange, når vi holdes udenfor gruppen. Joan er altså blevet bange for at sige sin mening, fordi hun er bange for at blive grinet af (udstødt fra gruppen). Det er disse dårlige erfaringer, der holder hende fra, at sige sin mening til medarbejderne.

Med denne viden fik Joan mod til at sige sin mening til medarbejderne og det viste sig, at nogle af hendes instruktioner var uklare. Så for at undgå (den fortidige) smerte begrænsede Joan sig selv i at sige sin mening. Da hun sagde sin mening blev uklarheder ryddet af vejen. Det er ikke farligt at sige sin mening, når man er voksen. Vi holder også fint til at blive sagt i mod eller blive uvenner med nogle, hvis det skulle ske. Vi føler det bare ikke sådan.

Hvordan med dig – får du begrænset dig selv, fordi du vil undgå smerter (fra fortiden). Med andre ord, lader du dårlige erfaringer begrænse dig, og hvis du gør, vil du så blive ved med det?

Måske ved du det ikke og vil finde ud af det!? Du kan for eksempel lave en liste over de ting, du kunne tænke dig at gøre noget ved og efterfølgende skrive ned, hvilke dårlige erfaringer, der holder dig tilbage.

Fortæl her, hvad du bliver bevidste om!

Ville dit liv være bedre?

Ville dit liv være bedre, hvis du følte retten til at være dig, præcis som du er?

Bruger du tid på at tænke over, hvad andre tænker om dig? Bekymrer du dig om, hvad du kan gøre for at undgå, at andre tænker negativt om dig? Finder du svar? – Næppe!

Hvorfor er det lige, at så mange af os bruger en masse energi på at forestille os, hvad andre tænker og mener om os? Det er der selvfølgelig mange og individuelle grunde til.

Flere klienter har fortalt om en mor eller far, der sagde ”hvad tror du ikke andre ville tænke, hvis de så din opførsel nu?” Når jeg spurgte dem, hvad fik det dig til at føle? Svarede de:

Tankespin”Jeg kom til at føle mig forkert!”
”Jeg følte mig skamfuld”
”Jeg blev flov”
”Jeg blev pinligt berørt”
”Jeg følte mig magtesløs”

Hos disse mennesker er det blevet en indgroet vane at være opmærksom, på andres tanker om dem. Nogle fortæller, at deres tanker, nærmest går i selvsving.

Fagligt kaldes det en overlevelsesstrategi. Overlevelsesstrategien består i at flytte opmærksomheden fra at føle (de dårlige følelser) til at tænke. Tankerne skaber også nogle dårlige følelser, men dem kan personen bedre rumme.

Hvis du vil føle dig rigtig, føle dig forankret i den person du er, må du holde op med at tænke i stedet for at føle. Du må lære at være med de dårlige følelser, din adfærd giver dig og fortælle dig selv, at du har ret til at være dig.

Det kræver altid en indsats at ændre på tillærte vaner. Hvis du får en ide til at ændre noget, har du her en enkelt øvelse, der kan bringe dig nærmere dit mål.

Køb en notesbog! Heri noterer du, hver gang du undlader at gøre noget, fordi det skaber en dårlig følelse, noter også hvilken følelse, det drejer sig om, hvis du kan. Det kan kræve en del øvelse at komme i kontakt med de dårlige følelser.

Hver gang du undlader at lytte til dig selv, mister du lidt af din integritet!

Mille lavede denne øvelse og fandt ud af, at hver gang en bestemt kollega bad hende løse en opgave, følte hun sig bestemt over og magtesløs. I stedet for at sige sin mening, tænkte hun ”hvordan kan hun tillade sig at lægge opgaven, over til mig?”, ”jeg kunne have sagt….”, ”men hvis jeg havde sagt det… ville hun måske.. så kunne jeg også…”

Det Mille havde lært hjemmefra var at løse en opgave, når hun blev sat til det af hendes far. Hvis hun argumenterede imod, skældte han ud og hun følte sig bestemt over og magtesløs.

Vi kan hvad vi har lært! Hvad har du lært? Er du villig til at lære nyt?

Nåede hun målet?

For ca. 15 år siden købte jeg en selvhjælpsbog. Jeg arbejdede med mit selvværd, med at skabe selvaccept, slippe af med skyldfølelse og leve autentisk. Det var en fantastisk bog. Det var en ovenud fabelagtig oplevelse at blive bevidst om, hvad, der egentlig styrede mit liv. Jeg følte mit selvværd øges og begyndte at leve i nuet. En af pointerne i bogen var ”handling skaber forvandling”, jeg erfarede, at det ikke var nok at tænke over en situation, men jeg måtte ud og gøre det, jeg var bange for. Det skabte først dårlige følelser, så rigtig, rigtig gode følelser.
Bøger

Jeg levede på en sky, svævede over vandene! Jeg havde været single i 6 år og brændte efter at finde en kæreste. Min udstråling var i top, jeg mødte en meget flot mand, troede det var løgn – men vi blev kærester. Jeg besluttede med mig selv, at jeg ville gøre alt for at få dette forhold til at holde, det skulle være mit sidste forhold.

Efter et par måneder blev jeg alligevel i tvivl, lige så sprudlende han havde været til en start, lige så kedelig, tavs og indelukket var han lige pludselig. Jeg var klar over, at det ikke ville holde i længden og gjorde forholdet forbi. Så vågnede han op, sprudlede af energi og jeg besluttede at give forholdet en chance til. Der gik et par måneder, og han blev igen den tavse og indelukkede mand. Jeg gjorde det igen forbi, han livede op og charmerede mig. Jeg havde jo også besluttet, at det skulle være mit sidste parforhold, og at jeg ville kæmpe for det.

Der gik et stykke tid, hvor vi havde det godt. Jeg havde ikke været vild med tanken om at flytte sammen, men over en periode, blev jeg overbevist om, at det var sagen. Vi flyttede sammen og alt var fryd og gammen.

Efter at have været i forholdet i 2 måneder havde jeg tænkt ”det her holder ikke i længden”, men jeg havde jo besluttet at kæmpe for forholdet, og kæmpe det var lige præcis, hvad jeg gjorde i de ca. 10 år forholdet varede. Det spirende selvværd, selvaccepten og det autentiske liv forsvandt som dug for solen. Aldrig havde jeg følt mig så værdiløs og så magtesløs.

I 2006 begyndte jeg på en uddannelse som coach og psykoterapeut. Jeg har lært alle mine metoder og teknikker, ved blandt andet at bruge dem, i min egen selvudvikling.

Mit parforhold var afsluttet og det var et stort nederlag for mig! Det jeg fandt ud af var, hvordan mine livserfaringer ubevidst havde styret mine valg. Jeg fandt en mand, hvor jeg skulle kæmpe for nærhed og fællesskab i parforholdet. Det mindede meget om, hvordan jeg kæmpede for nærhed og fællesskab med min far, da jeg var barn. Jeg havde en uløst konflikt, som jeg gentog i parforholdet, i et forsøg på at få det løst.

Det jeg blandt andet lærte gennem min selvudvikling, var at være bevidst om mine valg. Jeg definerede, hvad livskvalitet var for mig i et parforhold. Hvilke følelser jeg ville have i mit parforhold, og jeg beskrev hvilken adfærd, jeg ville have for at skabe de følelser.

Jeg valgte en række følelser som kærlighed, lykke og lidenskab og så selvfølgelig nærhed og fællesskab, som jeg havde kæmpet for hele mit liv. Det nye var, at jeg definerede, hvad JEG skulle gøre for at skabe disse følelser. Tidligere havde jeg kæmpet for og krævet af min kæreste, at han ligesom leverede, eller i hvert tilfælde bidrog med nærhed og fællesskab. Jeg vidste og fortalte ham, hvad han skulle gøre. Men det kunne han ikke leve op til!?

På et tidspunkt mødte jeg en mand, der i udgangspunktet virkede meget stille. Der var noget ved ham, der tiltrak mig. Jeg var i gang med en udviklingsproces og bevidst om at give andre typer en chance. Samtidig var jeg bevidst om, at jeg måtte arbejde med både at give og modtage kærlighed. At jeg måtte tage ansvar for MINE tanker, handlinger og følelser.

Vi indledte et forhold, jeg fortalte om både gode og dårlige følelser, når jeg følte dem! Det var SÅ grænseoverskridende og føltes meget farligt. Det galt både de gode og de dårlige følelser. Det sværeste var i virkeligheden at fortælle ham, hvad han betød for mig.. de gode følelser.. jeg følte, at jeg gjorde mig afhængig af ham og gav ham redskaber til at manipulere mig, når han vidste, at han var vigtig for mig.. men jeg gjorde det! Nogle gange lykkedes det, andre gange ikke.

Nu har vi været sammen i 5 år, og jeg oplever kærlighed, lykke, lidenskab, nærhed og fællesskab, fordi jeg har lært, hvad jeg skal gøre og dét virker.

sorte hjerter

Er de gode følelser, der så hele tiden og altid? Nej, men det meste af tiden!

Nåede jeg målet? Målet var at få en kæreste, hvor kærligheden bliver ved med at leve og udvikle sig! Har jeg nået det mål? Det har jeg – i den grad!

Kender du det, at det er svært at fortælle andre, hvor betydningsfulde de er for dig?

Skal, skal ikke have nytårsforsæt i år!?

Mange mennesker laver nytårsforsætter om at leve et sundere liv det næste år! Det giver god mening, da julen for de fleste handler om at spise meget og ofte fedt. Det er dog sjældent at disse forsætter holder særligt længe. Altså en god idé, der ikke holder længe! Det kan der være mange gode grunde til. Målet er sat mere af nød end af lyst. Det handler om at undvære og være fornuftig. Hvor motiverende er det lige?

Skal man så droppe idéen om et nytårsforsæt? Det synes jeg ikke. Jeg tænker, at nytåret er en glimrende lejlighed til at gøre status over det forgange år og sætte mål for det kommende. Hvis vi undlader at sætte mål, styres vi af de samme ubevidste holdninger, vaner og beslutninger, som vi hidtil er blevet styret af. Hvis vi er tilfredse med vores livskvalitet, behøver vi ikke gøre mere, men da spørgsmålet optager os, må det formodes at være, fordi vi ønsker os noget mere eller i hvert tilfælde noget andet.

Da jeg var omkring 13 år begyndte jeg at ryge. Da jeg var 20 år stoppede jeg første gang, ca. et år senere begyndte jeg at ryge igen. Jeg røg nogle år stoppede lidt igen, begyndte så at ryge igen, stoppede igen, røg igen. Jeg ville holde op med at ryge på grund af pengene – det var rigtig mange penge at bruge på ingenting!

I 1998 eller 1999 begyndte jeg at tænke på, at det ville være fedt, hvis jeg holdt op med at ryge nytåret år 2000 – så ville jeg være ikkeryger i det nye årtusinde. Jeg nærmede mig de 40 år, blev bevidst om, at netop de rygerelaterede sygdomme snart ville angribe. Jeg spurgte mig selv, om jeg kunne se mig selv i øjnene om 15-20 år, hvis jeg fik en kræft sygdom. Det kunne jeg ikke.

Derfor var jeg virkelig motiveret, jeg satte mig grundigt ind i problemstillingerne omkring rygestop og havde fokuseret en del på alle gevinsterne ved at holde op. Det betyder, at jeg havde arbejdet meget med mit mindset, jeg var super motiveret, jeg lavede et ritual, begravede smøgerne og det lykkedes mig at stoppe – fordi jeg ville det, og fordi jeg havde forberedt mig grundigt! Jeg brugte nytåret som milepæl, men kunne jeg ikke lige så godt have brugt andre milepæle? Jo, det vigtige er ikke tidspunktet, men det, at vi sætter et mål og har en milepæl.

Grunden til at vi taler nytårsforsæt er naturligvis, fordi vi står lige foran nytåret og som sagt tidligere er dette et glimrende tidspunkt at gøre status og sætte mål for fremtiden. Jeg gør det hvert år, ser tilbage på året, der er gået! Hvilken kvalitet har jeg skabt på hvilke livsområder: parforhold, arbejde, børn, venner, fritid, krop & psyke, økonomi og så videre. Herefter beslutter jeg hvilke livsområder, jeg vil have i fokus det kommende år og formulerer konkrete mål, jeg vil opnå.

Jo mere betydningsfuldt målet er, jo vanskeligere er det ofte også at realisere. Derfor gør jeg en stor indsats omkring mine betydningsfulde mål. Som da jeg holdt op med at ryge. Det kræver, at jeg sætter mig et konkret, målbart mål, sætter mig ind i de problemstillinger, der er knyttet til at realisere målet, definerer hvem, der skal hjælpe mig med at nå målet. Definerer forhindringer, der skal overvindes og metoder til at overvinde dem. Og ikke mindst gøre det klart, hvad der motiverer mig. Hvilken livskvalitet er der, i det her, for mig?

Hvad er dine mål i 2013?

Vil du have konkrete værktøjer, er du velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvor du jævnligt vil modtage tips og tricks til at skabe energi og overskud. Når du tilmelder dig får du gratis ”6 nøgler til et liv, hvor du bestemmer indholdet”!

Mit næste nyhedsbrev handler om at sætte mål og nå dem. Det kommer den 27. december – så du kan blive klar til nytårsaften!

Godt nytår!

Skriv gerne om din holdning til nytårsforsætter eller fortæl en god historie om at nå i mål.

En rejse mod frihed

For seks år siden startede jeg en personlig rejse, der skulle vise sig at ændre hele mit liv!

Siden jeg var 30 år har jeg jævnligt sagt: “hvis jeg skulle vælge uddannelse nu, ville jeg læse til psykolog”! For ca. 7 år siden sagde en nær kollega til mig: “hvis du virkelig mener det, hvorfor gør du så ikke noget ved det?”

Jeg havde fundet ud af, at jeg kunne læse til psykoterapeut (det er “mesterlære”- uddannelsen indenfor faget psykologi) om aftenen, det ville tage 4 år. Jeg tog mig sammen meldte mig på en uddannelse – den bedste af slagsen. Nu 6 år efter har jeg egen praksis og succes på alle de livsområder, hvor jeg før havde store udfordringer.

Jeg har fundet en rigtig dejlig mand, er blevet gift i fin hvid kjole og i kirken – hvem skulle have troet det om den vilde drengepige, jeg engang var. Jeg har fundet min feminine side og nyder det! Jeg har fundet ro i vores dejlige hjem – hvem skulle have troet det om hende, der flyttede hvert 3. eller 5. år. Som sagt har jeg egen praksis – hvem skulle have troet at hende, der havde fast tjenestemandsansættelse, turde springe ud på det dybe vand.

Livskvalitet er blevet et krav fra min side. Før var det et ønske eller et håb, jeg ikke rigtig troede på kunne realiseres. Nu ved jeg, at jeg selv har ansvaret for min livskvalitet og “bare” skal gøre det, der skal til for at skaffe mig, det jeg ønsker mig.

Indflydelse på de områder, jeg har nævnt ovenfor, er selvfølgelig fantastisk, men det allermest fantastiske er den ro og selvsikkerhed jeg føler indeni. Jeg føler mig ikke hele tiden bange, forkert, usikker og som offer for alle andres beslutninger. Jeg er ikke længere bange for, hvad andre måtte tænke, jeg behøver ikke længere planlægge al ting inden det sker. Jeg behøver ikke forberede mig på, hvad jeg skal sige, når jeg skal ud en aften. Jeg kan bare være tilstede og være spontan – det tror jeg vistnok er FRIHED! Jeg behøver ikke længere anlysere, “hvad sagde hun”, “hvad sagde jeg så” og “hvis jeg havde sagt noget andet, havde jeg haft en bedre følelse nu”.

Med denne blog vil jeg dele mine erfaringer og give tips og tricks til, hvordan du, der følger mig, kan skabe præcis den livskvalitet du går og ønsker dig! Jeg vil invitere gæstebloggere til at skrive om emner, der er relevante for dem og aktuelle for jer.

Har du været på en personlig rejse, så del den gerne her!?